Odd Einar Eriksen
Daglig leder
Villaservice AS
Finanskrisen i 2009 ble en vekker for boligbyggeren Villaservice, og har etter dette utviklet et helt unikt lavpriskonsept. – Etter mange års produktutvikling ble Yippi Høiseth lansert for noen år tilbake, sier Odd Einar Eriksen, daglig leder i Villaservice.
Siden 1993 har Villaservice kjøpt tomter, bygget boliger og solgt dem til privatmarkedet. Alt gikk bra – frem til finanskrisen.
– Det førte til trøbbel og besvær for de fleste, også for oss. Alt frøs til is, banker stengte og færre kjøpte boliger. Vår tanke var at den krisen vi hadde da, også kan komme senere. Skal vi overleve, må vi øke standarden og servicegraden og senke prisen enda mer, forteller Eriksen.
Høy kvalitet – lav pris
Etter 2009 jobbet Villaservice jobbet hardt for å levere enda mer for pengene. Det klarte de. Ikke bare snudde de skuta, men de så den betydelige effekten høyere kvalitet og lavere priser hadde i markedet.
– Det skjedde noe magisk. Gjenkjøpsgraden steg stadig. Medlemmer av samme familie kjøpte våre boliger både tre og fire ganger, og vi så at venner, kolleger og naboer av tidligere kunder også kjøpte. Det viste oss at vi var på rett spor.
Men et rent lavprisprodukt hadde de ikke. Den utviklingen startet for fullt i 2012.
– Det var en stor utfordring vi bega oss ut på. Det har knapt skjedd noe på lavprisfronten siden Olav Selvaag startet Selvaag Bolig etter krigen. Mange flinke folk og store selskap har prøvd seg og mislyktes. Vi så derfor først på alt som hadde blitt gjort feil, og bestemte oss for å lære av det, forteller Eriksen.
Viktige lærdommer
De begynte helt fra scratch med produktutviklingen. Det de visste, var at boligene måtte kunne standardiseres og masseproduseres. Villaservice hadde en lang liste med kriterier som skulle oppfylles.
– For eksempel skulle vi ikke fire på standarden. Folk vil ikke ha lav standard – så enkelt er det. Dessuten merket vi fort at lavpris handler om å ha en god prosess, ikke bare en god idé. Vi studerte, tegnet og forkastet mye. Etter mange år klarte vi endelig å lage produktet som oppfylte kriteriene, med høy kvalitet, fint design og lav pris, sier Eriksen.
Resultat ble konseptet Yippi, som ble lansert i 2018, på Villaservices 25-årsjubileum.
– Vi startet med et pilotprosjektet på Yippi Høiseth med arealeffektive 3-roms leiligheter for kr. 2 390 000 kroner – en fast lavpris. Senere har vi utviklet også 1-, 2- og 4-roms. Nå ligger to prosjekter ute i markedet Yippi Fortunalia og Yippi Flatåsen.
En klokkeklar filosofi
Å ha en klar filosofi i bunnen har vært viktig for Eriksen og Villaservice. Uten den hadde det vært umulig, mener han.
– Vi er til for kunden. Vi skal selge så billig vi får til, ikke så dyrt som vi kan. Det er helt avgjørende for oss. Klarer vi å kutte kostnadene med 10 000 kroner på byggeplassen, skal hvert øre av den besparelsen gå til kunden, selv om boligen allerede er «for billig», forteller Eriksen.
Dette er viktig for ham. Han forteller at prosjektet hadde falt sammen hvis ikke de var drevet av en filosofi.
– For vår del er filosofien at merverdien skal gå til kunden – uansett. Vi sløser ikke med kundens penger.
Beste boligkjøpet du kan gjøre
Så sikre var Villaservice på egen prising at de oppsøkte SpareBank 1 SMN med en klar utfordring:
– Vi hadde en teori om at når prisen er så lav som den er, lavere enn markedspris, må det kunne tilbys en finansieringsløsning basert på at verdien vil øke. Det viste seg riktig, forteller Eriksen.
Dette ble en del av Yippi-løsningen, hvor SpareBak 1 SMN setter seg ned med boligkjøperen og lager en spareplan. En eventuell verdiøkning i boligen frem til overtakelse kan også inngå i egenkapitalen. Slik kan folk med en enkelt normal inntekt, men som mangler egenkapital, få råd til en bolig de trodde var uoppnåelig.
– Det er rett og slett morsomt å kunne hjelpe folk. Og vi vil hjelpe så mange som mulig. Dette er, etter min mening, det beste boligkjøpet du kan gjøre, og vi har store ambisjoner om å kunne tilby dette konseptet til flest mulig. Yippi skal bre om seg, sier Eriksen, som ikke bare vil bygge mer, men enda billigere:
– Vi skal fortsette å øve oss, smøre maskineriet og kutte enda flere kostnader. Sånn kan vi tilby en stadig lavere pris, og få flere folk inn på boligmarkedet.
Odd Einar Eriksen
Daglig leder
Villaservice AS